23 iulie 2008

Din drum

  • Ieri am văzut o ţigancă cu nasul tăiat. Cu un copil în braţe, în faţa Mitropoliei. Plângea pentru bani. Nu i-am dat nimic. Am trecut repede mai departe. Aproape i se vedeau creierii.
  • Acum trei ani, într-o iarnă fără zăpadă. Staţie de autobuz în plin centru. Noapte, frig, aburi, oameni grăbiţi. În spatele unui chioşc de tablă, câţiva aurolaci. Printre ei, o fată de 16-17 ani. Poate mai puţin, nu-mi dau seama. Brunetă, frumoasă, îmbrăcată chiar decent, dar totuşi una de-a lor. Imposibil să n-o remarci. Un ţăran-de-oraş între două vârste, cu o facibă slinită pe el, un alcoolic în ascensiune, cu femeie şi copii acasă, cel mai probabil. Cu datorii la crâşmă, abonament la meci şi credite în bancă pentru uşa metalică de la apartament. Se apropie de ea. Îi goneşte pe ceilalţi cu o înjurătură. O mângâie pe faţă şi o chemă cu el. Fata n-ar vrea. Îşi ţine mâinile pe lângă corp şi călcâiele lipite. Aurolacii se apropie, pe rând, de la distanţă, şovăie o vreme, ciulesc fricoşi urechile, dau să se uite, apoi se retrag cu spatele. Ca nişte câini care ştiu că un semen de-al lor este jupuit într-o încăpere. Îmi soseşte autobuzul. Privesc în urmă. Nu mai disting nimic. E aglomerat, trebuie să-mi iau bilet.
  • Lângă Palat, au adus chinezi la lucru. Mai ieftini, mai mulţi. Într-o dimineaţă am văzut când i-a debarcat dintr-un microbuz. Mergeam la serviciu. Îmbrăcaţi în pantaloni la dungă, din aceia de nailon, pe care îi găseşti la tarabă, cu pulovere de bazar, cu şlapi de plastic în picioare şi şosete. Cei mai înstăriţi, cu tenişi (cum altfel decât) chinezeşti. Speriaţi, precauţi, se adunau unul în altul ca nişte găini. Câţiva încercau să braveze şi se îndepărtau doi-trei metri de grup, cu un zâmbet forţat pe figură. Apoi reveneau, voit nepăsători, păşind înapoi, până se lipeau cu spatele de unul din camarazi. Azi am văzut că le-a pus Romtelecom-ul un aparat cu cartelă în curte, printre barăci. Cât o fi oare minutul până-n China?

2 comentarii:

  1. Intr-o seara, in statia de tramvai din Piata Unirii am vazut un "aurolac" care tragea vartos din punga. Cuprins de o mila naiva, m-am scotocit prin geanta stiind ca am o portocala uitata de mine acolo. Gasind-o, m-am dus sa io dau sarmanulu. Dandu-i fructul, acesta la insfacat bagandu-l iute in buzunarul de la piept al hainei sale care de la jeg avea sclipiri metalice.Ramanand "pagubit" de traditionalul "bogdaproste", am ramas uimit la faptul ca personajul tragea in continuare cu pofta din punga, avand totusi la piept o delicatesa. Dupa cateva momente de uimire mi-am amintit ca odata, cand vopseam acoperisul de tabla a unei case am inhalat aburi de diluant si de vopseluri. La inceput te supara mirosul intepator, dar dupa o vreme, dupa ce te ameteste, il poti controla si transforma in ce miros vrei tu, chiar si al unei fripturi proaspat scoasa de la cuptor. Asa ca cine stie de la ce festin mi-am permis sa-l intrerup pe sarman, eu si cu portocala mea isipida.

    RăspundețiȘtergere